Újabb fantasztikus erdélyi kirándulás a Határtalanul pályázat keretében :)

Kedves Gyerekek! Kedves Szülők!

A továbbiakban a 2018-2019-es tanév hetedikeseinek beszámolóját olvashatják a Határtalanul pályázat keretében megvalósult erdélyi kirándulásról.

Képes összefoglalók is készültek.

Székelyföld kincsei

Határtalanul Erdélyben.

A Kazinczy Ferenc Értékközvetítő és Képességfejlesztő Általános Iskola hetedikes diákjai öt felejthetetlen napot töltöttek Erdélyben. A kirándulás megvalósításához 4,8 millió Ft támogatás állt rendelkezésre, melyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett „Határtalanul” pályázaton nyertünk el.

Kirándulásunk célja az volt, hogy hetedikes tanulóink megismerkedhessenek Székelyföld természeti, kulturális, történelmi kincseivel.

A tanév során diákjaink többféle izgalmas feladatot oldottak meg.

Elsőként Benedek Elek életútját és irodalmi tevékenységét mutatták be projektjeikben.

Erre az irodalom órákon került sor.

A Művészeti Munkaközösség népmese illusztrációs pályázatot hirdetett, amelyre hetedikeseink nagyszerű alkotásokkal neveztek be. Az elkészült munkákból kiállítást rendeztünk, amely nagy sikert aratott iskolánkban. A rendhagyó irodalom óráról és az elkészült illusztrációkból kisfilmet is készítettünk.

Földrajz órákon Székelyföld természeti kincseivel ismerkedtek meg hetedikeseink. Projekteket készítettek az utóvulkáni működésről, a mofettákról, a kősó keletkezéséről, Erdély növény- és állatvilágáról, nagyobb folyóiról és tavairól. az itt élő népcsoportokat is bemutatták. Megtudták kik is a székelyek. A népművészetükről a korondi székely fazekasság bemutatásával szerezhettek ismereteket.

Az öt napos kiránduláson pedig végre személyesen találkozhattak erdélyi magyarokkal, erdélyi gyerekekkel, bepillantást nyerhettek mindennapi életükbe.

Hallhatták mesélni őket, hallhatták ízes beszédüket, megismerhették vendégszeretetüket. Saját szemükkel láthatták mindazt a szépséget, amelyre oly sokat készültünk.

Az utazás során hetedikeseink naplót vezettek. Alábbi beszámolónkat az ő jegyzeteikből állítottuk össze.

1. május 6.
  2. nap

Budapest – Arad – Tusnádfürdő

A hajnali indulás után Arad volt az első állomásunk, ahol megkoszorúztuk az aradi 13 vértanú emlékművét.

Kicsit esett az eső, fújt a szél, de Péter bácsi sok érdekes dolgot mesélt nekünk a kivégzések körülményeiről. Bőrig áztunk, de megérte.

Estefelé megérkeztünk Tusnádfürdőre, ahol a szálláshelyünk volt. Már nagyon vártak minket. A vacsora bőséges és finom volt,a panzió  pedig nagyon szép.

Május 7.

Sepsibükszád- Parajd – Farkaslaka – Korond

Korán keltünk, mert sok program várt ránk.

Először Felsőbükszádra mentünk, ahol a Mikes Ármin Általános Iskola hetedikeseivel találkoztunk. Nagyon furcsa volt, hogy összesen 25 – en vannak. Meg az is, hogy ilyen nagy távolságban a határtól magyarul beszélnek, és román nyelvet tanulnak. Tanulnak még angolt és németet is. Sajnos a közös foci az eső miatt elmaradt.  Körbejártuk az épületet, benéztünk az osztálytermekbe. Az iskola nagyon régen épült. Fával fűtenek. A favágásban a gyerekek is szívesen segítenek.

Az osztálytermek ablakából gyönyörű panoráma nyílik

Átadtuk a sportszereket és a társasjátékokat, aminek nagyon örültek. Jó volt velük beszélgetni. Ők is jönnek Magyarországra, reméljük hozzánk is ellátogatnak majd.

Ezután a parajdi sóbányába vitt az utunk.

Bár kint hideg volt és esett az eső, az óriási bánya belsejében kellemes 17oC-os hőmérséklet fogadott. Sokféle játék lehetőség van, még kalandparkot is kialakítottak a látogatóknak. Nagyon jól éreztük magunkat. Gyorsan elszaladt az idő.

Parajdról Korondra mentünk, ahol egy fazekas műhelybe látogattunk el. Egy néni edényeket díszített. Olyan egyszerűnek tűnt, ahogy dolgozott, de biztos nagyon nehéz. Szívesen kipróbáltam volna. Vettünk néhány szép ajándékot.

Útban a szállás felé megálltunk Farkaslakán, ahol Tamási Áron sírjánál tettünk látogatást.

Ez volt sírjára írva:

„Törzsében székely volt, fia Hunniának

Hűséges szolgája bomlott századának.”

Május 8.

Szent Anna-tó, Mohos tőzeláp – Kézdivásárhely- Csernáton

A fájdalmasan rövidnek érzett éjszaka után ez a nap is elindult.

Célunk a Szent Anna-tó és annak ikertava, a Mohos tőzegláp volt.

A táj ámulatba ejtően gyönyörű volt. Nem minden nap lát ilyet az ember. Az egész táj nyugalmat sugárzott. Izgalmas volt a lápon sétálni. Az úton még medve lábnyomokat is láttunk. A parton finom kürtős kalácsot ettünk.

Innen Kézdivásárhelyre mentünk. Nagyon szép város. Itt öntötte Gábor Áron ágyúit, amelyeket az 1848-49-es szabadságharcban használtak.

Csernátonban a Haszmann Pál Múzeumba látogattunk el. Régi házakat, szerszámokat és gépeket láthattunk. Egy teremben csupa régi rádió volt kiállítva, ami még működött is.

Hazafelé még Nyergestetőn is megálltunk. Ezen a helyen azoknak a hős székelyeknek állítottak emléket, akik itt életüket áldozták az 1849-es csatában. Koszorút helyeztünk el a hősök emlékművénél. A temetőben nagyon sok kopjafát helyeztek el tiszteletükre, még Magyarországról is.

Este még vetélkedő is volt, amit tanáraink az elmúlt napok eseményeiből, látnivalóiból állítottak össze.

Május 9.

Kisbacon – Csíksomlyó – Mádéfalva

Végre napsütés! Ragyogó időben érkeztünk Kisbaconba!

Először egy működő vízimalmot csodálhattunk meg. Nagyon érdekes volt! A helybeliek még most is itt őrölik búzájukat.

Innen átsétáltunk Benedek Elek házához, ahol Elek apó dédunokája elmesélte nekünk az író életét és bemutatta munkásságát. Jó volt hallgatni az érdekes előadást.

Innen Csíksomlyóra mentünk, amiről mostanában sokat hallottunk. A kegytemplomban megérinthettük a Mária – szobor lábát is, azt remélve, hogy meghallgatja kérésünket.

A közelben levő barátok – feredőjében megmeríthettük lábunkat.  A borvizes fürdő elég zavaros volt, de gyógyító hatásáról híres.

Hazafelé Mádéfalván álltunk meg. Elénekeltük a Himnuszt azoknak a hős székelyek emlékművénél, akiket az osztrák császár katonái gyilkoltak le.

Sajnos az utolsó esténk következett.

Május 10.

Tusnádfürdő – Gyulafehérvár – Budapest

Utazás haza. El kell lett búcsúznunk attól a helytől, ami 4 napig az otthonunk volt.

Utolsó állomásunk Gyulafehérvár volt, ahol a gyönyörű Szent Mihály székesegyházban a Hunyadiak síremlékét láthattuk. Valószínűleg Bocskai István és Bethlen Gábor erdélyi fejedelmek is itt vannak eltemetve.

Ezután még hosszú utazás várt ránk.

Este 8 óra felé megérkeztünk Budapestre.

Köszönöm a lehetőséget, hogy eljutottam Erdélybe.

Nagyon jól éreztem magam. Sok szép emléket szereztem.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.